[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Tutaj prezentujemy nasze BMW i ich modyfikacje
Zdjęcia i opisy zmian dokonywanych w samochodach przez użytkowników E90 FORUM.
Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

Kolejny rok i kolejny update. Zapomniałem kompletnie napisać o problemie z parującym reflektorem, z którym miałem problem odkąd stałem się właścicielem samochodu. Załatwiłem sprawę już na początku sierpnia. Problemem była pęknięta tylna plastikowa pokrywa, przez co pojawiała się nieszczelność. Szybki temat - kupiona nowa pokrywa w ASO i ekspresowa wymiana.

Obrazek

Po drodze wymieniłem też zwykłe, żółte żarówki ringów na LED markery. Mimo, że nie była to jakaś najwyższa półka (zapłaciłem za nie 100zł) to dają całkiem fajne białe światło i jak narazie nie sprawiają żadnych problemów, a wymieniałem je na początku września.

Obrazek

Obrazek

Dodatkowo nie chwaliłem się też nabyciem na tył dystansów przelotowych 30mm (60mm na oś) firmy Dystom. Siedziały one jeszcze przez jakiś czas na letnich felgach, ale również zapomniałem o tym napisać. Auto prezentuje się dzięki temu dużo lepiej.

Obrazek

Obrazek

Wcześniej koła były schowane i wyglądało to tak:

Obrazek

Po założeniu dystansów przy felgach 8J ET34 prezentuje się to tak:

Obrazek

Obrazek

Na zimowym komplecie o takich samych parametrach, tylko 17'', również wygląda to nienajgorzej:

Obrazek

Z planów związanych z autem na ten rok to prawdopodobnie czeka mnie serwis tarcze hamulcowe + klocki oraz możliwe, że wlecą sprężyny obniżające, jeśli będą środki i nie zaskoczą mnie bardziej priorytetowe sprawy. Chciałbym też obszyć kierownicę. Nie jest ona jakoś bardzo mocno wytarta, ale może wiele zyskać wizualnie niedużym kosztem :D Na dzisiaj to chyba na tyle.

Tags:

Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

Dzisiaj BMW dostało chipa :mrgreen: chciałem, żeby zostało to zrobione bardziej konkretnie i doinformowałem się wcześniej, gdzie warto to zrobić u mnie w okolicy. Przy początkowych pomiarach samochód wypluł 137km @ 340nm. Po odpowiednim dobraniu programu udało się osiągnąć 174km @ 410nm. Jedzie teraz naprawdę fajnie i jestem ogólnie zadowolony, niżej załączam wykres; kosztowało mnie to 1000zł ;)
TGKwtrL.png

Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

W ostatnim czasie w sumie nic się nie dzieje, tylko tankowanie i jazda :D w zeszłym tygodniu chciałem zrobić coś z dwoma odpryskami na szybie czołowej, które samochód miał już gdy go kupiłem. Fachowiec szybko ogarnął temat zalewając je żywicą. Niestety wizualnie nie ma za dużej poprawy, bo odpryski są już stare i zdążyły przyjąć sporo brudu, ale zależało mi chociaż na ich zabezpieczeniu, żeby się nie pogłębiły i nie powstało żadne pęknięcie. Spec, który mi to robił mówił, że na przyszłość najlepiej od razu po pojawieniu się odprysku zalepić miejsce taśmą bezbarwną i jeśli ktoś się tym zajmie w miarę szybko, zanim wejdzie tam syf, to po odprysku nie zostanie ani śladu, jakby go wcześniej tam nie było.
2Q1xKsE.jpeg
Przed zimą kupiłem dywaniki gumowe firmy GEYER & HOSAJA i po sezonie mogę wydać recenzję - naprawdę polecam, jakby ktoś się zastanawiał. Kosztowały mnie chyba niecałe 100zł i spisały się bardzo dobrze. Oprócz tego mają całkiem ładny wzór, trochę inny niż typowa kratka.
ymgw4iI.jpeg
YjjnGYE.jpeg

spinecki
Administrator
Posty: 62
Rejestracja: 28/12/17, 11:19
BMW: E91 320d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: spinecki »

O panie! :shock: Ja tu widze grube zmiany (pisze o wykresie glownie ;) ). 137KM w serii to nie tak zle vs fabryka (143KM). Zreszta moment milo zaskoczyl, bo juz fabrycznie miales o 6% wiekszy... Cos dymi, kopci, trzesie buda, cos smierdzi ze sprzegla? :D

Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

Negatywnych objawów po chipie kompletnie zero ;) auto już wcześniej trochę czasami puściło dymka, ale to raczej ze względu na usunięty DPF i nie zauważyłem żeby teraz jakoś bardziej się to nasiliło. Koło dwumasowe i sprzęgło jak na razie świetnie sobie radzą i dzielnie przyjmują na siebie siły :D ogólnie jak już tak więcej pojeździłem to zdecydowanie polecam czipsnąć sobie samochód. Najbardziej różnica podoba mi się przy jeździe ekspresówką, gdzie po dodaniu gazu przy większej prędkości czuć, że samochód chce jechać i fajnie sie odpycha, czego wcześniej brakowało mi po przesiadce z E46 330d. W sumie jedzie teraz tak samo, bo tam parametry były bardzo zbliżone do aktualnych (184km @ 390Nm vs 174km @ 411Nm).

Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

Tymczasowo nic kompletnie się nie dzieje, stąd też brak jakiejś większej aktywności. Samochód pokonuje bardzo nieduże odległości, z racji tego że do aktualnego miejsca pracy mam naprawdę niedaleko. Liczę, że sytuacja z wirusem się zmieni, od października wrócę na uczelnię i będę mógł się w końcu bardziej nacieszyć samochodem, bo jazda nim to naprawdę duża przyjemność ;)

Obrazek

Jedyne co większego się wydarzyło to ostatnio na ekspresówce zgubiłem lakier z tylnego emblematu :D została sama podstawa. Z kupnem nowego miałem podobny problem jak w E46 - emblematy pasujące do tych modeli były produkowane tylko z przeznaczeniem do nich i ich ceny potrafią być naprawdę duże. Tutaj może było trochę prościej, bo w E46 emblemat był jeszcze na takiej podstawie. W E91 podstawy nie ma, ale za to oryginalny 78mm emblemat posiada grube bolce montażowe. Wszystkie występujące w BMW emblematy o takiej średnicy mają cienkie bolce, przez co emblemat trzeba przymocować na jakimś kleju na stałe. Początkowo tego nie wiedziałem i poczytałem na ten temat dopiero po jego kupnie. Nie chciałem kleić go na stałe, żeby nie drutować, tylko zrobić to porządnie. Dowiedziałem się natomiast, że bardzo dobrze na tylną klapę pasuje emblemat przeznaczony na maskę o średnicy 82mm - jest to dokładnie emblemat tak samo zbudowany o tym samym kształcie itp., tylko ma właśnie grube bolce i jest większy o 4mm. Tak minimalnej różnicy nie widać i bardzo fajnie pasuje on w oryginalne wytłoczenie w klapie bagażnika przeznaczone do jego zamocowania. Jakby ktoś więc kiedyś się zastanawiał nad emblematem w klapę E91 - jak najbardziej polecam brać 82mm :) W moim przypadku jest to zwykły zamiennik za 20zł.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wymieniłem jeszcze linkę trzymającą korek wlewu paliwa, bo w trakcie zimy się przerwała. To chyba by było na tyle. Dodam jeszcze, że aktualny przebieg samochodu to 304 000km. Wydaje mi się, że z tylnego lewego koła przy skręcaniu delikatnie zaczyna huczeć łożysko, ale poczekam z tym chyba aż będę oddawał samochód do mechanika w trakcie wakacji na wymianę hamulców.

Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

Zakupiłem ostatnio sprężyny obniżające Eibach Pro Kit -25/-30mm. Mam w planach wymienić je samemu, ale nie mam jakoś czasu więc leżą i czekają. Oprócz tylko wykonany na zamówienie przelot dedykowany do E9x 2.0d wraz z końcówką 2x76mm z chromonikieliny, dodatkowo pokryty farbą żaroodporną, do założenia na cybant. Jako, że z montażem nie ma dużo roboty, to wziąłem się za to od razu. Kątówka poszła w ruch i po 2 godzinach miałem już założony nowy wydech. Wycięty końcowy w połączeniu z brakiem DPF'a w E90 jest naprawdę spoko. Dźwięk auta jest teraz bardzo przyjemny. Lekko fajnie mruczy, ale jest to przyjemne dla ucha i niegłośne. Od wewnątrz nie słychać prawie żadnej różnicy, tylko delikatna zmiana. Dopiero stojąc na zewnątrz samochodu można poczuć zmianę :D Jestem bardzo zadowolony z efektu, wizualnie również wygląda kozacko.

Poniżej foty, zwykła obejma na zdjęciu założona tymczasowo, dzisiaj ją wymienię na cybant, który będzie trzymał dużo pewniej.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

W zeszłym tygodniu udało się przeprowadzić pełny serwis hamulców oraz wymienić sprężyny. Wszystko na szczęście poszło bezproblemowo i obyło się bez niespodzianek. Poniżej lista zakupionych części oraz ile łącznie mnie to kosztowało:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Całość prac rozpocząłem w sobotę, kiedy to rozebrane zostały kompletne hamulce z przodu jak i tyłu oraz na tył udało się założyć nowe tarcze wraz ze szczękami ręcznego i zdjąć stare sprężyny. Następnego dnia założone zostały nowe sprężyny i robota przeszła na rozebranie przednich amortyzatorów. Tutaj prace musiały lekko przystopować, ponieważ okazało się że jeden z odbojów jest dosyć zajechany, a jako że sklepy były zamknięte byłem chwilowo przyblokowany.

Obrazek

Jako, że zdecydowałem się na lakierowanie zacisków to chciałem zrobić to trochę porządniej, więc zdecydowałem się na piaskowanie. Należy je wcześniej pozbawić elementów gumowych, które przy piaskowaniu zdecydowanie uległyby zniszczeniu. Po ich demontażu, oceniłem że są w ładnym stanie i nie trzeba ich wymieniać, tylko trochę je przeczyściłem. Zaciski oddawałem z wciśniętymi tłoczkami, które pełniły zabezpieczającą funkcję. Bardzo ważne jest także odpowiednie zadbanie o miejsca, które mają kontakt z płynem hamulcowym. W gwinty, w które wchodzą odpowietrzniki oraz przewody hamulcowe, wkręciłem śruby, które uniemożliwiły dostanie się tam piasku. Tak przygotowane zaciski wraz z jarzmami oddałem do piaskowania firmie zajmującej się regeneracją felg. Po kilku godzinach były już do odebrania, efekt według mnie super, a koszt takiej usługi to 100zł. Ważne, żeby po piaskowaniu zaciski malować jak najszybciej jest to możliwe, najlepiej jeszcze tego samego dnia.

Obrazek

Obrazek

Po robocie odebrałem zaciski i udałem się kupić komplet nowych odbojów. W zakupionym zestawie były także osłony, ale założone zostały stare, oryginalne, ponieważ wydają się być lepsze jakościowo, a nie posiadały większych śladów zużycia. Kupiłem też przy okazji płyn hamulcowy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zabrałem się za dalsze prace i wszystko poszło raczej łatwo. Założenie sprężyn, poskładanie amortyzatora i poskręcanie całego zawieszenia do kupy. Jako, że zbliżał się wieczór to postanowiłem się zabrać za lakierowanie zacisków, żeby na następny dzień zostawić sobie tylko klocki i odpowietrzenie. Lakierowanie wyszło według mnie bardzo fajnie, farba jakiej użyłem to niebieski lakier do zacisków hamulcowych marki K2, jak na foto. Jest ogólnie dosyć wydajna i myślę, że na komplet jarzma + klocki starczyłaby nawet jedna pucha, ale profilaktycznie nabyłem dwie, bo nie są jakoś specjalnie drogie. Według producenta należy nakładać 2-3 warstwy w odstępie 10 minut. Czas schnięcia o ile pamiętam wynosi 30 minut, a pełne utwardzenie następuje po 12 godzinach. Ja i tak nie miałem już tego dnia czasu, więc miały czas, by spokojnie wyschnąć.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po poskładaniu zacisku i przymierzeniu klocka prezentują się tak:

Obrazek

Obrazek

Tutaj już koniec prac, gdzie zostało tylko odpowietrzenie:

Obrazek

Obrazek

Jazda próbna nie wykazała żadnych niezgodności i wszystko śmiga jak powinno. Jako ciekawostkę dodam, że z poprzednich klocków z tyłu jak i z przodu zostało jeszcze bardzo, bardzo dużo, ale i tak tarcze były do wymiany.

Operacja odbyła się we wtorek 20.07 przy przebiegu 306 350km. Dwa dni później pojechałem w trasę do województwa Lubuskiego, pod Zieloną Górę, gdzie zrobiłem 400km w jedną i 600km w drugą stronę. Także nie udało się zauważyć żadnych nieprawidłowości. Przedwczoraj (29.07) samochód przeszedł przegląd techniczny, gdzie również nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. Na dzień dzisiejszy przebieg wynosi 307 600km.

Nie posiadam niestety żadnych zdjęć, jak samochód prezentuje się obniżony, bo na wyjeździe padł mi telefon i dopiero wczoraj odebrałem go z serwisu. Wygląda to bardzo fajnie, postaram się porobić jakieś foty to coś wrzucę. Jeśli chodzi o komfort jazdy to myślę, że nic się nie zmieniło. Nie czuć jakiejś większej sztywności czy coś, wizualnie natomiast widać że zgodnie z oczekiwaniami siadło niżej ;)

Za tydzień wysyłam kierownicę do obszycia, to wrzucę kolejnego posta.

wkrentek77
Posty: 15
Rejestracja: 08/06/19, 17:32
BMW: E90
Rocznik: 2006

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: wkrentek77 »

Widzę że dbasz o auto, mody niezwykle subtelne i ze smakiem . Bardzo ładnie wyszły te zaciski z nowymi tarczami i klockami robią robotę. Też swego czasu zbierałem się za malowanie ale jakoś przeszło, to chyba jakiś syndrom wypalenia bo w poprzednim e46 więcej czasu spędzałem przy aucie niż w domu.Jak Brembo się sprawuje, ja u siebie na dzień dobry też wrzuciłem taki zestawik ale ATE i na rzzie nie narzekam. Wrzuciłem białe ringi takie jak u Ciebie i dystanse na tył 20mm i jest całkiem inne auto.

Awatar użytkownika
akimbo
Posty: 27
Rejestracja: 02/06/19, 23:01
Lokalizacja: Bielsko - Biała
BMW: 330d
Rocznik: 2007

[E91 318d 2007] Black-Sapphire

Post autor: akimbo »

Dzięki :D z samochodu jestem bardzo zadowolony i przez to, że trafiłem w fajny egzemplarz, który pod każdym względem mi odpowiada, to wszelkie prace przy nim sprawiają ogromną przyjemność. Inaczej by może było, gdyby co chwilę coś sie psuło to miałbym go dość i wszystko byłoby robione na siłe. Brembo sprawuje się bardzo spoko, chyba w sumie wszystkie zestawy bardziej renomowanych firm z tego przedziału cenowego będą działać podobnie. Trochę tylko pylą co przy ładnych felgach może komuś przeszkadzać.

Obrazek

ODPOWIEDZ

Last 10 Members Who Visited This Topic. Total 194 visits

spinecki (51), Awatar użytkownika akimbo (108), wkrentek77 (9), Sikor36 (2), Vampa (1), Kristof93 (1), luuk (2), Kriss (2), bercikk91 (1), Awatar użytkownika Jarando (11)

  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości